Eigentijdse kunst in China.

2 oktober 2013 - Shenzhen, China

De laatste jaren waren de geluiden dat de Chinese eigentijdse kunst het maakte in de kunstwereld. De prijzen van de kunstwerken schoten omhoog en om echte nieuwe ontwikkelingen te zien moest je in China zijn. Ik heb best heel veel gezien van moderne kunst. In Guangzhou, Beijing, Shanghai en Shenzhen. In musea en galleries. Ateliers op Fabrieksterreinen  en eigenlijk overal waar ik maar dacht dat er wat te zien zou zijn. Natuurlijk heb ik wel goede (wat ik dan goed vind) werken gezien maar om nou te zeggen dat de de vernieuwende kunstwind uit China komt? Vandaag was ik o.a. in een museum voor eigentijdse kunst in Shenzhen. Er was een expositie van jonge Chinese kunstenaars die in het buitenland wonen en werken. Zelfs een in Amsterdam. Vaak hadden zij hun masters ergens in China gedaan en daarna door een buitenlandse opleiding uitgenodigd een aanvullende opleiding bij hen te doen en natuurlijk blijven hangen. Een aantal in Duitsland maar ook Londen en New York. Jammer genoeg mocht ik er niet fotograferen en ik deed het ook niet stiekem want ik had al slippers aan waarop ik niet naar binnen mocht? (Vreemde selectiemethode). Gelukkig had ik andere schoentjes bij mij. Mijn rugzak was te groot en moest ik afgeven wat ik weigerde en ik had een slok water uit mijn drinkflesje genomen en werd ernstig berispt. De werken waren eigenlijk ook niet de moeite waard om bewaard te worden. Ervoor was ik bij het museum voor Art & Design, waar de prijswinnaars van een designwedstrijd hingen. Niet slecht! En nog eerder weer in een soort LOFT met een selectie van afstudeerprojecten van kunstopleidingen uit Beijing, Xian, Guangzhou, Shenzhen en Shanghai. Van deze afstudeerders laat ik wat werk zien. En jullie mogen zelf bedenken of de toekomstige generatie Chinese kunstenaars het zullen maken in de kunstwereld. En ik vind het ook leuk om dat te horen !!! Ik vind overigens wel dat China veel musea en expositie-activiteiten voor de kunstenaars opzet. Dat moet ik in ons land nog zien! Wij zijn natuurlijk ook niet zo groot maar er zou naar mijn idee meer kunnen gebeuren. Groet  van Annelène.

P.S. Van de vorige serie ben ik vergeten te vertellen dat ook de man op het gebouw door laserlicht wordt gevormd en voortdurend bewegingen maakt om over de rand van het dak te springen. De vlinders in de kooi bewegen ook.

1. Ingrid de louw:
    2 oktober 2013
    Hoi Annelene,
    Weer bedankt voor je prachtige reisverhaal. We hoorden van Maris en Floor dat je snel weer thuis bent. Goede terugreis en gauw ziens!
    groetjes,
    Ingrid
  2. Paula Bood:
    3 oktober 2013
    Hoi Annelène,
    Wat leuk dat er in China zoveel expositemogelijkheden zijn voor beginnende kunstenaars, dat verwacht je eigenlijk niet.
    Sentimenta van Due Xue spreekt mij wel aan. Bijzonder ook die expositie ruimte in de oude electriciteitscentrale van je vorige reisverhaal.
    Ik wens je een hele goede terugreis.
    lieve groet,
    Paula
  3. Corrie en Leo Aalbers:
    6 oktober 2013
    Hoi Annelene,
    hoewel we lang niet hebben gereageerd, hebben we toch steeds je boeiende verhalen gevolgd. Intussen is mede door jouw verhalen de interesse voor China gegroeid, naast ook door lezingen n.a.v. enkele kortelings verschenen boeken over de recente tijd en de recente geschiedenis.
    De foto's van de afstudeerprojecten van de kunstopleidingen geven een aardig beeld van de ontwikkelingen, maar of ze het daarmee zullen gaan maken is de vraag.
    Overigens is gisteren in de Nieuwe kerk in Amsterdam een nieuwe tentoonstelling geopend over " Ming. Keizers, kunstenaars en kooplui in het oude China ", waar wij naar toe zullen gaan.
    Wij hopen je gauw weer te zien en wensen je nog een goede verdere reis.
    Corrie en Leo