Het Anatolisch Museum in Ankara.

2 april 2013 - Ankara, Turkije

Hoewel het museum in restauratie is, was het bezoek bijzonder. Ik vertel er een klein deel van, morgen ga ik met de trein Ankara-Teheran en of ik daar vrij op het internet kan is de vraag. Eerst even een kleine inleiding.

Klein-Azie en Anatolie zijn namen voor het Aziatisch deel van Turkije. De Hattiers bewoonden Anatolie tot rond 2000 v Chr. Daarna vielen de Hittieten binnen en vormden een koningkrijk van c.a. 1700 - 1200 v Chr. De hoofdstad van dit koningkrijk was Hattusa, nu Bogazkale ten N van Ankara. Rond 1200 v Chr. Werd in Anatolie veel gevochten en brand gesticht. Het Hittitische kongkrijk viel uiteen. Hierna werd het gebied bewoond door Neo-Hittieten. Dit volk komt in de bijbel voor. De Hattiers geloofden in meerdere Goden. Zo ook de Hittieten en de Neo-Hittieten. Goden konden leven op aarde met name in de natuur, in de hemel of in de onderwereld.

1. Thea:
    2 april 2013
    Lieve Annelene,
    Met veel plezier volg ik je. Te gek wat je allemaal doet en ziet. Ik wens je nu alvast een goede treinreis en ben heel benieuwd wat je allemaal in Teheran zal beleven. Hopelijk heb je toegang tot internet en kunnen we met je "mee reizen". Doe je voorzichtig!!
    Liefs uit Westzaan van Thea
  2. Hanneke:
    3 april 2013
    Hoi Annelène, heerlijk om zo een betje te kunnen meegenieten met je avonturen. Die ballontocht had ik graag mee willen maken! Alle goeds voor je reis naar Iran!
    liefs
    Hanneke
  3. Margriet van Engelen:
    3 april 2013
    Hoi Annelene, Fijn, dat je deze reliefs fotografeerde. Ik houd wel van die afbeeldingen. Ze zetten je eigen fantasie ook in gang.
    Dus nu op naar Iran? Ik sluit me aan bij de laatste opmerking van Thea en ben blij, dat je een logeeradres hebt. Groetjes Margriet.
  4. Lou:
    goede reis!
    LOdewijk
  5. Carla:
    3 april 2013
    We volgen je en lezen met plezier je verhaaltjes. Iran lijkt mij een hele andere wereld. Ben benieuwd hoe het voelt om daar te verblijven en hoe de mensen je benaderen. Houd je ook een (reis)dagboek bij? Vandaag hebben Jennie, Vera en ik (Carla) weer 13 km gewandeld van het Willibrorduspad in een straffe wind: koud dus maar wel genoten van het Hollandse landschap tussen Amstelveen en Abcoude. Ik hoop dat Iran voor jou ook genieten word. Hartelijke groet.
  6. Hans en Ineke:
    7 april 2013
    Hallo Annelene, Ik heb de indruk,dat je. het naar je zin hebt. Fijn !
    Overdrijf het tempo niet. Wij,Hans en ik ,zijn net terug uit Barcelona,waar we erg genoten hebben .Ben jij destijds nog in het Mnac-museum geweest? Fantastische romaanse kunst, nog nooit ergens zo mooi gezien! Ik moest meteen aan jou denken,je zou genoten hebben als je hier was geweest. Ook het interieur van de Sagrada Familia sprak mij erg aan,overweldigend!Dit even over ons tripje, we zitten nu op ons luie gat uit te zakken.Hoe doe jij dat? In de avond natuurlijk helemaal kapot maar de volgende dag weer op pad naar nieuwe dingen,moe of niet,gewoon doorgaan.We volgen je reis nauwgezet, erg leuk! Lieve groeten van Hans en mij Ineke
  7. Vera:
    10 april 2013
    hoi Annelene geniet enorm van de verhalen, vandaag met Adi naar Groningen geweest voor de tentoonstelling Nordic Art en daarna nog naar vrouwen van de revolutie Rusland 1907-1934 en als laatste gekeken naar de collectie van Veendorp. Wel wat anders dan wat jij ziet, maar wel erg mooi.
    Geniet maar lekker van je reis en groetjes Vera