Iran

14 april 2013 - Isfahan, Iran

Vrijdagavond 5 april ben ik met de trein in Teheran aangekomen. Ik ontmoette allemaal aardige vriendelijke gastvrije Iraanse vrouwen in de trein. Een mevrouw zat ook het eerste gedeelte bij mij in het compartiment maar zij spreekt alleen Farsi en ik alleen Engels. Maar met handen en voeten hebben wij het toch gezellig gemaakt. Ik heb leren tellen in het Farsisch en zij heeft de spelletjes van Abe op de Ipad gedaan. Heel grappig. Haar familie kwam haar van het station halen en heeft mij toen naar het hotel gebracht. De treinreis duurde wel lang, drie dagen en twee nachten en je kunt je niet wassen en je tanden poetsen.
Het stuk in Turkije was prachtig, de bootocht over het meer ook. Toen in de nacht op een gammele Iraanse trein, met z'n drieen in de coupe. Midden in de nacht bij de grens. Nou ja al die mensen in een rij eerst Turkije uit en dan Iran in. Ik voelde mij net een gevangene.
In de trein heb ik een dame uit Teheran ontmoet, zij is vertaalster engels en haar man bankier. Zij heeft mij bij haar thuis uitgenodigd en hier heb ik twee nachten gelogeerd, erg gezellig! Hierna ben ik naar Kermanshah geweest, een mooie stad maar haalde het helaas niet bij mijn verwachtingen. Nu zit ik in Isfahan, een miljoenenstad 500 kilometer ten zuiden van Teheran. Isfahan is een stad ouder dan 2500 jaar en heeft een grote rol gespeeld in de geschiedenis. Onder andere in het oude Babylonie, is enkele keren hoofdstad geweest van het Perzische rijk en was een van de steden aan de eeuwen oude zijderoute. Hier zal ik ongeveer 5 nachten blijven.

1. Lou:
    14 april 2013
    Prima mensen die Iranezen, het grootste deel dan en dat blijkt ook uit jouw ervaring nu. De Pistach nootjes komen er overigens ook vandaan.
    Laatste keer dat ik daar was was nog in de tijd van de Shah en ik laat de hernieuwde kenismaking met de familie gaarne aan jou over
    Goede reis verders
  2. Femke Hiemstra:
    14 april 2013
    Hoi Annelene,
    ...Leuk om je reis op deze manier mee te beleven! En alleen reizen is nooit helemaal alleen, zo is ook mijn ervaring. Je komt altijd wel weer iemand tegen. Veel plezier en ik kijk uit naar de volgende post.
    Liefs,
    Femke
  3. Francine:
    16 april 2013
    Dag Annelene, boeiend je verhalen. Ben je voorzichtig met die aardbevingen in de buurt ? groet, francine
  4. Jonas & Anita:
    21 april 2013
    Dear Annelene
    We met you on the train to Tehran. Nice to see you again - over the internet. We're already back in Switzerland because our vacation is over. But we wish you a wonderful rest of your journey!
    All the best
    Anita & Jonas