Een beetje Nederlandse geschiedenis in Indonesie.

7 juni 2013 - Yogyakarta, Indonesië

Op school heb ik geloof ik wel 3 jaar geschiedenis over de tweede wereldoorlog gehad maar over wat wij Nederlanders in Indonesie gedaan hebben is voor mij altijd onduidelijk gebleven. Tot nu. Ik heb mij er een heel klein beetje in verdiept omdat ik in het complex Vredeburg kwam in Yogyakarta, welk bastion in 1765 is gebouwd om de Nederlandse Gouverneur een veilig onderkomen te bieden.

De VOC ( Verenigde Oostindische Compagnie ) vocht tegen de Britten en Portugezen in het begin van de 16e eeuw om het alleenrecht in de specerijenhandel. In 1602 werd door de Staten Generaal geleid door Johan van Oldebarneveldt het verkrijgen van dit alleenrecht goedgekeurd. Tijdens de 17e eeuw kregen de Nederlandse Kolonisten heel Indonesie onder hun bewind onder de naam Nederlands -Indie. Geleid door een centraal bestuur: de Heren  van Zevetien. De VOC verdrijft alle Portugezen. In 1798 gaat de VOC bankroet en de Nederlandse regering neemt schulden en eigendommen over. De Nederlandse politiek maakt het land alleen maar armer en hongeriger. Ondernemen  vergeefse pogingen om de bevolkingsgroei te temperen. Na 1905 zijn er gelukkig geen voedseltekorten meer.

1. Lidwien van Egmond:
    7 juni 2013
    Beste Annelene,
    Wat maak je toch een fantastische reis. Ik smul van elk reisverhaal van jou.Bedankt voor de info over indonesie. Ik heb mij vanmiddag juist inzitten lezen over indonesie. Ik ga in het najaar 4 weken naar indonesie....
    Blijf genieten en ontdekken.....
    Lieve groet,
    Lidwien
  2. Lou:
    8 juni 2013
    Fort Vredenburg in bestaande vorm is een van de minste forten als het op de NL heritage aankomt. Bijv Fort Rotterdam op Celebes in Makassar is nog in uitstekende staat en zeer bezienwaardig. Maar de mooiste Forten staan in de Molukken met Ternate in het Noorden en Banda Neira in het zuiden. Hier kwam de rijkdom van de VOC vandaan. Met name Banda was toonaangevend in de Spice trade met al zijn randgebeuren daarom heen. Erg interessant daar. Neem de boot maar pas op voor zakkenrollers
    gr
    Lodewijk
  3. Margriet van Engelen:
    11 juni 2013
    Op Bali vonden wij in onze hotelkamer een boek met foto's over het beleid van onze toenmalige regering in Nederlands- Indië dat ons het schaamrood naar de kaken deed stijgen. Onze huidige generatie is hier niet schuldig aan, maar ik snap sindsdien bepaalde zaken wel beter.