De Lama Tempel in Beijing

7 september 2013 - Guangzhou, China

De eerste Buddha (verlichte of ontwaakte) was Siddharta Gautama ( onzeker maar waarschijnlijk: 563 v. Chr - 486 v. Chr. Geboren in India). Naar zijn lezingen zijn de regels en leefwijzen van het Buddhisme opgesteld. Er zijn overigens verschillende scholen van Buddhismen net als bij ons verschillende protestantse gemeenschappen. Het doel van alle gelovigen is het bereiken van de verlichting door het uitschakelen van verlangens. Want zegt Buddha, door verlangens te hebben ben je aan het lijden omdat nooit al je verlangens te realiseren zijn. Die verlangens zijn niet materieel maar verlangen naar het bestaan, niet bestaan en zintuiglijke verlangens. Die verschillende scholen prediken dus verschillende manieren om de verlichting te bereiken maar de basis is wel voor alle richtingen gelijk namelijk door het 8 voudige pad te bewandelen: inzicht, intentie, spraak, handelen, levensonderhoud, inzet, aandacht en concentratie ( verschilt volgens mij niet veel van andere religies ). (Wie opmerkingen of verbeteringen heeft, welkom. )

De Lama Tempel in Beijing

In China regelden de keizers van voor Christus tot 1911 het bestuur. De Chinese geschiedenis is ingedeeld volgens het bestuur van Keizerlijke Dynastieën. De bouw van de Lama Tempel begon in 1694 tijdens de Quing Dynastie en was oorspronkelijk een hof voor de keizerlijke eunuchs. Vervolgens veranderd in het hof voor de zoon van keizer Kangxi, Prins Yong toekomstig Yongzheng Keizer. Na zijn troonsbestijging in 1722 werd de helft van het gebouw bestemd voor monniken van Tibetaans Buddhisme. De andere helft bleef keizerlijk paleis. Na Yongzhengs dood werd zijn kist in de tempel gezet. De opvolger van Yongzheng, de Qiantong Keizer gaf de tempel een keizerlijke status door alle turkooizen tegels te veranderen in de keizerlijke kleur geel. Het klooster werd een belangrijke verblijfplaats voor Tibetaanse Buddhistische monniken van Mongolië en Tibet. De tempel heeft de culturele revolutie doorstaan door tussenkomst van eerste minister Zhou Enlai. De tempel werd in 1981 voor het publiek heropend. Het complex bestaat uit 5 gebouwen, gescheiden door pleinen. 1. Paviljoen van 10.000 keer geluk. 2. Cirkel van de wetten. 3. Eeuwigdurende bescherming. 4. Harmonie en vrede. 5. Hemelse Koningen.

1. Adi voogd:
    8 september 2013
    Hallo Annelene,
    Wat een verhalen zullen we misschien straks horen. Het Boeddhisme heeft iets. Het boek van Hermann Hesse "Siddharta" moet je maar eens lezen of ken je dat al? Het is bijzonder boeiend.
    Nog een hele mooie reis verder. Groetjes Adi
  2. Peter:
    8 september 2013
    Had ik TOCH maar JA gezegd toen je vroeg of ik mee wilde :-)

Liefs

Peter en Ingrid
  3. Vera:
    9 september 2013
    Hoi Annelene, mijn reizen komen weer helemaal tot leven en de foto's heb ik maar weer eens bekeken. Het boedddhis'me is een leer waar ik wel wat mee weg kan. Veel plezier met lezen op je rustpunt.
    Groetjes en liefs Vera
  4. Emmy:
    11 september 2013
    Hoi Annelene, we genieten van jouw verhalen. Jouw foto's geven mooi weer hoe het Boeddhisme beleefd wordt. Boeddhisme is eerder een levensbeschouwing dan een godsdienst. Boeddhisme gelooft in de mens zelf. De mens moet zijn leven waar maken en doen wat hem goed dunkt. Het op zoek gaan naar een sober en zuiver leven is wel mooi. maar het gehecht zijn aan personen of materie geeft ons toch ook houvast. We hebben allemaal wel iets wat voor ons heel speciaal is. Het lijkt ons bijna onmogelijk om niet aan iets te hechten. Is het Boeddhisme net als als het Christendom een voornamelijk mannenwereld?
    Goede reis verder.
    Groetjes Emmy en Chris