Persepolis

25 april 2013 - Sofia, Bulgarije

Gisteren, woensdag 24 april, ben ik bijna de hele dag bij de opgravingen Persepolis geweest. Het doet mij altijd wel wat, wanneer ik besef dat zoveel beroemde personen als Xerxes, Darius en Alexander de Grote op dezelfde grond hebben gelopen en door dezelfde poorten zijn gewandeld. Xerxes en Darius op een ander manier dan Alexander de Grote, de veroveraar. Trouwens pas in 1930 is het zand verwijderd om het paleizencomplex aan de moderne wereld zichtbaar te maken. Persepolis is de Griekse naam voor het Perzische Parsa. De woonplaats van Darius I ( 522-485 v Chr. ) koning van Perzie. Zijn rijk en dat van zijn opvolgers strekte zich uit van de rivier de Indus tot Ethiopië en tot in Griekenland ( hij verloor de slag bij Marathon ) totdat Alexander de Grote het grootste deel van het Rijk veroverde ( 330 v Chr. ) en na plundering, Persepolis in vlammen liet opgaan. Persepolis bestond uit 12 bouwwerken, paleizen, een harem en een audiëntiezaal ( Apadana ) waar delegaties uit omringende landen en onderdanen giften en belastinggelden aanboden, dit is uitgebreid op de reliëfs te zien. Darius I gebruikte slaven om zijn paleizen te bouwen maar zijn zoon Xerxes I ( 485 - 465 v. Chr ) betaalde zijn ambachtslieden. Het Perzische r agenten en wegen voor de handel. De periode van Darius tot aan Alexander de Grote heet de Achaemenidische periode, naar de voorvader Achaemenides die het rijk stichtte rond 700 v Chr. Tijdens deze periode werd het Zorianisme de godsdienst van de heersers en de meeste bewoners van Perzië. De stichter Zoroaster leefde waarschijnlijk rond 600 v Chr. Hij predikte een alom aanwezige onzichtbare God. Er wonen nog rond 20.000 Zoroastrianisten in Iran. Waarvan de meesten in Teheran en in Yazd. De overige bewoners van Iran zijn meestal moslim ( Shiieten en Soenieten ), maar er zijn nog enkele geloofsoorten. Misschien daarover later nog.

1. Vera:
    25 april 2013
    iedere keer ben ik weer verbaasd over al die prachtige dingen die je ziet. heb er vroeger op de MMS veel over gehoord. hier was het vandaag heerlijk weer, maar morgen wordt het weer minder. plantjes nog niet gekocht eerst de ijsheiligen maar afwachten.
    alles staat nu in het teken van de inhuldiging hoor of zie jij daar ook wat van?? groetjes Vera
  2. Corrie en martin:
    26 april 2013
    Hoi Annelène, 26-4-2013
    We zijn blij met je verslagen, foto’s en zeker ook de video-fragmenten. Misschien zie je nog kans om een straatmuzikant op bewegend beeld vast te leggen. Geef hem van mij een paar muntjes voor een kopje thee? Je stem te horen bij de beeldfragmenten vind ik ook heel bijzonder.
    Lieve groet
    Corrie en Martin