Borobudur

13 juni 2013 - Borobudur, Indonesië

Naast de tempel heeft Borobudur prachtige rijstvelden, nog enkele Hidoe Tempels maar ook thuisfabriekjes die Tofu maken. Ik denk dat de Tofu hier plaatselijk opgegeten wordt. Toch leuk om te zien hoe dat hier zo toegaat. De tempels komen later wel eens. Dat is meer een veelomvattend project waar ik zelf nog ernstig op moet studeren.

morgen naar Surabaya met de trein!!!

Annelene

1. Vera:
    13 juni 2013
    Dag Annelene, vanuit een niet zo'n warm land, even een berichtje.
    Iedere keer vraag ik mij af of je het allemaal nog kunt behappen, daar je in een korte tijd toch ontzettend veel ziet en het is ook heel interessant en mooi. Ik ben nu m'n koffertje aan het pakken, want zaterdag ga ik naar Weimar en Dresden en het weer is daar niet zo mooi. Overstromingen en ik hoop, dat het water gaat zakken. Lieve groet Vera
  2. Emmy:
    16 juni 2013
    Hoi Annelene,
    Eindelijk weer eens een berichtje van ons. Wij volgen jouw reisverslagen nog met veel plezier, en zijn verbaasd wat jij allemaal meemaakt als reizende westerse toerist. Het verlangen van mensen naar wat voor paradijs dan ook heeft prachtige culturen gebracht. Wat mensen er wel niet voor hebben om bevrijd te worden van het aardse, is een wonderlijke instelling. Hoeveel keer moet je wel niet reincarneren om bijvoorbeeld het nirwana te bereiken?

Jouw foto's van de 'Reclining Buddha' zijn prachtig. De vrouwen in Nederland worden gemiddeld ook heel oud, maar een vrouwelijke Boa Constrictor van 120 jaar is toch ook een hele bezienswaardigheid.

Lang geleden werd een Afrikaans dorpshoofd geconfronteerd met het verschijnsel toerisme. Hij vroeg eens achterdochtig naar de reden van onze westerse reislust. Waarom zou een rijk mens uit een vredig land zijn huis, vee en have en goed verlaten om zich naar streken te verplaatsen die ver buiten zijn blikveld liggen? Daar moest meer achter schuilen. Het dorpshoofd was ervan overtuigd dat wij, westerse reizigers, iets bij hem kwamen halen dat we thuis niet hadden. Doet ons denken aan de VOC!
    Zonder jouw reizen had jij niets te schrijven over deze landen.

Der Weg ist das Ziel.

Nog veel reisplezier,
    Emmy en Chris
  3. Paula Bood:
    19 juni 2013
    Hallo Annelène,
    Wat een prachtige foto's van de tofumakerij. nooit geweten dat het zo'n langdurig proces was. Melchior vond de foto's van de straatschakers heel leuk, maar kon niet zien wie er op winst stond. Goed om voor Indonesie wat meer tijd te nemen, zoveel te zien en de gedeelde geschiedenis met Nederland maakt het bijzonder.
    lieve groet,
    Paula
  4. Henk Bakker:
    19 juni 2013
    Hallo Annelene,

Ik heb je kaart ontvangen en ja, ik was op de hoogte. Vanwege de openbaarheid van dit medium houd ik het beknopt.
    Groeten van Henk.