Etenstijd voor Monniken.

18 mei 2013 - Bangkok International Airport, Thailand

In Inle zag ik voor het eerst de jonge monniken eten ophalen. Het waren er 13 tot 15. Vanochtend in een plaatsje vlakbij Mandalay is een groot klooster met wel duizend monniken die allemaal tegelijk eten om 10.30 uur 's morgens. Het was een indrukwekkende belevenis. Eerst de kleintjes in het wit gekleed. Dan de wat ouderen monniken en vervolgens wat door elkaar. Kijk naar de foto ' s en je ziet het. Zij krijgen inderdaad maar een keer eten en mogen na 12 uur 's middags helemaal niet meer eten alleen water drinken. Overigens kunnen monniken in-en uittreden wanneer zij wensen. Er is er maar zelden een die zijn hele leven in het klooster blijft. maar herhaaldelijk in en uittreden wordt niet erg gewaardeerd. Iemand wees mij erop dat wanneer je monniken in een vliegtuig of bus ziet zij altijd bussiness class reizen en vooraan in de bus zitten. Toch schijnt er geen hierarchie te zijn. die monniken die goed kunnen spreken worden in het buiteland uitgenodigd. maar de bevolking geeft heel veel geld aan de kloostergemeenschappen. Nog meer beleefd natuurlijk en wat ook belangrijk was dat ik weer eens niet met een metalen lepel maar met mes en vork in een Westers restaurant gegeten heb. HEERLIJK !!!Annelene

Sinds Bago weet ik dat de monniken om 5 uur ' s' ochtends en om 10.3

1. Adi voogd:
    18 mei 2013
    waar kan een mens toch blij mee zijn. Met mes en vork eten in een Westers restaurant. Heerlijk. Fijne Pinksterdagen of bestaan die daar niet in ieder geval nog een hele interessante reis verder, dan heb ik daar ook plezier van. Geniet ze.
    Adi
  2. Margriet van Engelen:
    19 mei 2013
    Hoi Annelene, Wat is het toch merkwaardig eigenlijk he, dat je van vertrouwde gewoonten zo kan genieten als je ze een tijdje anders hebt moeten doen. Ik denk, dat we dat allemaal wel herkennen. Zou dat de eerste maaltijd van die monniken die dag zijn geweest?
    Moesten ze eerst het eten bedelen? Dat is toch ook haast niet voor te stellen als je elke dag je ontbijtje zomaar uit de kast kan pakken! Ik ben benieuwd naar je volgende belevenissen. Goede reis Annelene!
  3. Vera:
    19 mei 2013
    Hoi Annelène wat een belevenissen zijn het weer alle geur en kleur komen weer terug.
    Zelf ben ik ook in dat klooster geweest en het was heel bijzonder heb de foto's er nog eens op na gekeken. Myranmar vind ik een heel bijzonder land. Eens eten zonder stokjes is ook lekker en misschien zitten op een iets hogere stoel. Geniet ervan en goede reis Vera
  4. Jennie:
    21 mei 2013
    Fijn verhaal weer Annelène. Ja dat kloosterleven is heel interessant. Je ziet soms kinderen van nog geen 10 jaar lopen. In Thailand en Laos zie je dit ook. Wij begonnen 's morgens al vroeg met fietsen vanwege de hitte en kwamen ze dan tegen.
    Je moet het denk ik geen bedelen noemen.
    Birma staat bij mij hoog op het verlanglijstje. Misschien eind van het jaar of begin volgend jaar. Ik wil in ieder geval van half november tot februari met de fiets naar Thailand en wie weet dan ook naar Birma.
    Ik wens je al het goede Annelène met veel mooie ervaringen.
  5. Corrie en martin:
    26 mei 2013
    Indrukwekkende foto-serie van de monniken. Heb je een sterke telelens of mag je de heren wel wat nader komen? Je moet het maar leuk vinden. Al de geprevel en die onthoudingen! We leven er hier in Nederland maar lustig op los en halen al bijna weer de slee en ski’s van de zolder. Lieve groet
    Corrie en Martin