Wenen, MUMOK ( museum moderne kunst).

19 maart 2013

In mijn reisverhaal licht ik een onderwerp uit welke mij aanspreekt. Bijvoorbeeld de spiegels van Michelangelo Pistoletto met on de spiegels het werk van Sol Lewitt.

De inhoud van de beschrijving verzin ik niet zelf (ik ben immers geen kunsthistorica) maar comprimeer de teksten van de conservatoren die bij de kunstwerken hangen.

In de vroege zestiger jaren ontstond in de V.S. een  beweging welke bedicussieerd werd in bladen, kranten en door de kunstenaars zelf. In 1965 ontstond de ' term ' Minimal Art. De basisprincipes hileden in:simpele geometrische vormen, industrieel vormgegeven of machinaal geproduceerd. De eenvoudige driedimensionale objecten bepalen hun omgeving. Afhankelijk van het standpunt van de kijker veranderen de kunstwerken. Sol Lewitt ontwierp deze vormen uitgaande van een kubus in neutraal wit. Het systeem wordt alleeen dan duidelijk bij verschillende gezichtspunten.

Bij delingen in verviervoudigingen van Michelangelo Pistoletto lijken de spiegelingen zich in het oneindige te herhalen. Kijkers die voor de spiegels staan beleven direkt dat je niet naar kunst kunt kijken zonder naar jezelf te kijken.

1. El van Zelst:
    19 maart 2013
    Hoi Annelene,

Met belangstelling je verslagen gelezen en video bekeken. Fantastisch op deze manier "samen" met je te reizen. Bedankt daarvoor.
    Kijk uit naar het volgende item.
    Liefs,
    El